• Muntii Bistritei

    images/banner/mari/thumbs/1.jpg

  • Inceput de iarna in Muntii Sureanu

    images/banner/mari/thumbs/2.jpg

  • Sinfonia culorilor de toamna - Muntii Bucegi

    images/banner/mari/thumbs/3.jpg

  • Ciuta de Cerb Lopatar

    images/banner/mari/thumbs/4.jpg

  • Cerb Lopatar

    images/banner/mari/thumbs/5.jpg

  • Cerb Carpatin

    images/banner/mari/thumbs/6.jpg

  • Ciute in poiana

    images/banner/mari/thumbs/7.jpg

  • Apus de soare peste Muntii Bucegi

    images/banner/mari/thumbs/8.jpg

  • Negura in Muntii Bistritei

    images/banner/mari/thumbs/9.jpg

  • Toamna in "Fruntea Bradului - Muntii Bistritei

    images/banner/mari/thumbs/10.jpg

  • Acvila de munte

    images/banner/mari/thumbs/11.jpg

  • Ciuta de Cerb Carpatin

    images/banner/mari/thumbs/12.jpg

  • Caprioara prin lanul de grau

    images/banner/mari/thumbs/13.jpg

  • Caprioara prin lanul de grau1

    images/banner/mari/thumbs/14.jpg

  • Caprioare pe camp

    images/banner/mari/thumbs/15.jpg

  • Sub stele

    images/banner/mari/thumbs/16.jpg

  • Paun

    images/banner/mari/thumbs/17.jpg

  • Ghionoaie

    images/banner/mari/thumbs/18.jpg

  • Iepure de camp

    images/banner/mari/thumbs/19.jpg

  • Mierla de apa

    images/banner/mari/thumbs/20.jpg

  • Pelicani comuni in zbor

    images/banner/mari/thumbs/21.jpg

  • Soarece de padure

    images/banner/mari/thumbs/22.jpg

  • Portret - Pelican comun

    images/banner/mari/thumbs/23.jpg

  • Pelican comun in zbor

    images/banner/mari/thumbs/24.jpg

  • Portret - Pelican cret

    images/banner/mari/thumbs/25.jpg

Secretele fotografiei wildlife-partea 1

Silviu Matei - 2013-02-18
Secretele fotografiei wildlife.
Fotografia wildlife din zilele noastre nu mai consta exact in a fotografia un animal sau o pasare ca pentru un documentar, in zilele noastre aceasta a devenit o treaba foarte serioasa.
Imaginile tale trebuie sa aiba impact, sa transmita un mesaj, o emotie, o stare. Imaginile care ne vor capta atentia cel mai mult amintesc de frumusete, dragalasenie, de emotiile pe care le emana, comportamentul pe care il arata si cel mai important lucru este relatia cu mediul in care traieste.
Cel mai important lucru pentru un fotograf de wildlife este:
Lasa natura asa cum ai gasit-o, nu incerca sa ii furi animalului salbatic, salbaticia, doar imprumut-o

Fotografierea stransa si incadrarea subiectului in peisaj.

Cateodata un cadru strans face ca subiectul tau sa capete o alta viziune. Poate creea o imagine cu un impact vizual, emotional si artistic mult mai mare prin faptul ca pune in evidenta anumite trasatururi ale subiectului tau.


Ciuf de padure fotografiat de la o distanta de sub 5 metri.

Pentru asta iti trebuie in primul rand teleobiective puternice si cel mai important lucru: toleranta subiectului. Subiectul tau nu trebuie stresat de prezenta ta acolo.

Incerca sa iti tratezi subiectul de la egal la egal.

Orice fotografie de wildlife implica o relatie intre tine ca si fotograf si subiectul pe care il urmaresti din ascunzatoare, din masina sau chiar de dupa copaci sau tufe care se gasesc in mediul respectiv.
Privitorul, publicul vrea sa vada subiectul nostru ca pe ceva special si de aceea trebuie sa plasam subiectul la acelasi nivel cu al nostru dar si invers. Sa poti sa observi, sa fotografiezi comportamentul pasarilor si
al animalelor salbatice este cea mai evidenta, dar nu usoara, metoda de a face ca imaginile tale sa fie cat mai interesante si de a scoate la iveala cateva aspecte din viata subiectului nostru.
De foarte multe ori am observat la fotografii de wildlife de pe afara ca nu conteaza mediul in care se duc, conditiile de la fata locului, pur si simplu isi urmaresc subiectul fara nici cea mai mica problema, nu conta ca dupa aveau hainele rupte, murdare, cateodata unii se mai si loveau.
Astfel de lucruri este bine sa le evitam dar cateodata numai tine de noi.


Cerb comun fotografiat in mediul lui natural in Parcul Natural Comana.

La noi in tara, cel putin unii dintre fotografii nostri de wildlife ( pe care din pacate ii cam numar pe degete si aici ma refer la cei care efectiv muncesc, umbla mai mereu sa prinda ceva pe senzor ) nu ne prea ferim de astfel de "obstacole" si asta o pot afirma cu tarie si in cazul meu.
Daca pot si sunt sigur ca am sa fac o fotografie frumoasa ma tin dupa subiectul meu fara nici o problema, chit ca am intrat in noroaie pana la genunchi sau sunt ud pana la piele.Desigur ca este bine sa ne ferim dar cateodata nu ai incotro.
Noi fotografiem in natura iar Mama Natura ne ofera cateodata si suprize mai putin placute.
In cazul cerbului comun fotografiat mai sus am avut ceva peripetii si anume ploaia dar si noroiul de prin anumite zone ale padurii.Cand am plecat de acasa totul era bine si frumos dar pe parcurs lucrurile nu au mai stat la fel de frumos.
Dupa juma de zi de umblat prin padure cu o ploaie mocaneasca pe cap in cautare de mistreti pe care i-am si gasit la un moment dat, am vazut acest cerb printre cativa copaci la o distanta de aproximativ 120-150 metri de mine.Pret de vreo doua ore juma am inceput sa ma tin dupa el si sa ma apropii cu pasi marunti, mai dupa un copac, mai tavalit putin pe jos printre tot felul de arbusti si buruieni ude plus noroiul de rigoare plus ceva tepi de la tot felul de maracini.


Unul dintre mistreti pe care l-am urmarit sau mai bine spus ne-am urmarit reciproc.

Eeee....treaba cu apropiatul incet incet mergea numai ca si el mai facea cativa pasi marunti, mai departe.
A trebuit in final sa schimb putin strategia si sa merg o idee mai repede decat el, sa incerc in acelasi timp sa nu prea fiu vizibil.Dar cum?
Am renuntat la mersul aplecat si am mers in picioare numai si numai in "umbra" copacilor dar fiind foarte atent si la miscarile cerbului care din cand in cand nu prea ma slabea din ochi.Avand in vedere ca ploua iar frunzele erau ude, pentru mine a fost un mare avantaj de care m-am folosit.Mersul prin padure pe frunze uscate produce fosnete si galagie, pe cand pe frunze umede nu se auzea nimic, asa ca am marit o idee pasul.Mare atentie insa la felul cum pasim si calcam pe frunze pentru ca nu este la fel ca mersul pe strada.
In acest fel am reusit sa ma apropii de el si sa reusesc cateva fotografii frumoase. In acel moment nu a mai contat faptul ca eram ud fleasca, murdar din cap pana-n picioare.Satisfactia si momentele traite in acele clipe au fost pe masura.
Una dintre aceste imagini a aparut in revista National Geographic - Traveler 2011.

Ce e asa special la subiectul tau?

In general, oamenii nu sunt informati sau nu stiu foarte multe despre speciile de animale. Treaba ta ca si fotograf este ca sa le arati de ce ele sunt asa de speciale. Poate este ceva unic in statura lor, poate este o specie periclitata ( cazul rasului fotografiat de mine in primavara anului 2012 pentru care, timp de o saptamana, domiciliul meu"sa mutat" intr-un hamac pus la cativa metri deasupra solului intre niste brazi), poate este ceva in felul lor de a fi, culorile pe care aceste animale sau pasari le au sau poate chiar doar privindu-le mai de aproape au acel ceva care te fascineaza si te lasa fara cuvinte, iti provoaca o emotie.
Aceste trasaturi nu sunt evidente iar pentru a le scoate la iveala trebuie sa te apropii destul de mult de subiectul tau. Tu ca si fotograf de wildlife trebuie sa creezi un echilibru intre imaginea pe care vrei sa o faci, animalului respectiv si mediul inconjurator. Asa ca, daca fotografiem un animal cu o oarecare stare de spirit, cum ar fi o caprioara care are grija de puiul ei, sau o pasare care isi curata penajul, este bine sa incerci sa transmiti prin imaginea ta acel ceva care poate fi tradus prin anumite gesturi, miscari care le face subiectul tau, sa incerci sa creezi acea legatura sentimentala daca pot sa spun asa intre cele doua subiecte in
cazul caprioarei. In cazul pasari care isi curata penajul este bine ca sa pui accentul pe felul si atentia pasarii asupra penajului si a anumitor gesturi. Aceste lucruri pot schimba foarte mult modul in care privesc oamenii natura si viata salbatica.



Pelican comun curatandu-si penele in rezervatia Biosferei Delta Dunarii-Rosca Buhaiova.

Momentul critic.
O alta provocare in fotografia wildlife este acela de a incerca sa surprinzi un anume moment, si anume acel moment critic in care daca nu ai fost pregatit, l-ai pierdut.
Acea fractiune de secunda unde subiectul este fix in cadrul potrivit sau a facut o anume miscare. Aici pot sa marturisesc ca aparatul pe care il detin, si anume Canon 1D Mark IV are 8 cadre pe secunda si face ca munca mea sa fie o idee mai usoara dar cateodata nici aceste 8 cadre nu te ajuta.De ce?
Pai sa spunem ca o pasare sta pe o trestie iar la un moment o sa zboare.Daca nu esti pregatit si nu ai o atentie deosebit de mare ca sa apesi pe butonul aparatului de fotografiat exact in acea fractiune de secunda cand pasarea se pregateste sa isi ia zborul ai pierdut imaginea respectiva.Un bun exemplu il puteti vedea in imaginea de mai jos
unde Lacarul mare si-a luat zborul de pe trestie.



O sa impartasesc cu voi si alte cateva tehnici despre cum sa ti focusul sub control in fotografia pasarilor.
Aceste tehnici pot fi folosite si pentru orice alt animal dar cu anumite particularitati specifice pentru fiecare specie in parte.

1. Anticiparea miscarii.
Eeee....aici treaba cateodata se complica pentru unii fotografi mai incepatori in ale fotografiei wildlife.
Este o chestiune de exercitiu si de cunoastere a speciei.Chiar si pentru mine cateodata imi este greu.Un bun exemplu este cel al randunicilor, care au un zbor foarte "haotic" daca pot sa spun asa. Anticiparea miscarii unei pasari in zbor este destul de complicata uneori, alteori simpla. Sunt pasari care au zborul unidirectional fara schimbari de directie prea mari si destul de lent ca si viteza de zbor.


Prigorie in zbor survoland zona cuibului.


In zbor langa cuib.

Pot spune ca prigoriile au un zbor destul de "lent" si fara prea mari schimbari de directie in comparatie cu randunicile si nu mi-a fost greu sa surprind cateva imagini frumoase cu aceste pasari viu colorate.
Dupa cum se observa cel mai usor de fotografiat este in momentul cand acestea stau deoarece ai mult mai mult control asupra focusului.



Intr-o astfel de situatie urmarirea pasarilor in zbor este destul de usoara si fara prea mari eforturi din partea fotografului.Pentru o pasare sau animal care se odihneste este destul de usor sa imi dau seama de directia in care va zbura/deplasa iar acest lucru ma ajuta pentru a putea face o imagine cu o compozitie interesanta.
Nu spun ca este usor ca si cum ai bate din palme, de cele mai multe ori reusesc dar sunt situatii cand nu reusesc din nenumarate motive.

2.Tine focusul aproape.
Cand privesc un subiect care este un pic prea departe sau nu este intr-o pozitie buna de fotografiat tin focusul potrivit in apropierea subiectului prin tinerea in tensiune a shutterului.
La fiecare cateva secunde este bine sa refocusezi si totodata sa fi sunt pregatit in cazul in care se intampla ceva.
3. Anticiparea si observarea comportamentului. 
Uneori functioneaza, uneori nu. Dar merita incercat. Pentru un fotograf incepator in ale fotografiei wildlife este foarte important sa-si priveste-ti subiectul cat de mult posibil si sa-i analizeazeze miscarile, reactiile la
tot ce il inconjoara, dar, ATENTIE, fara ca tu ca fotograf sa fi vazut deoarece ii vei influenta negativ comportamentul.

Silviu Matei 2013-02-19


Comentarii:


crina iordan - 2013-02-20
 Foarte interesant articolul,felicitiari!Este minunat ceea ce faci!
Flori Patrascu - 2013-02-20
 Felicitări pentru articol Silviu și nu numai. Sunt puțini fotografi profesioniști care dezvăluie mici tehnici începătorilor, sfaturile de aici ne sunt cu atât mai utile nouă, invățăceilor . Să faci wildlife nu-i ușor, chiar deloc aș putea spune, poate sunt zile în care “pierzi” timpul pe urmele unui subiect fară să te întorci acasă cu imagini de care să fii mândru, dar tot timpu’ asta il petreci în natură, ceea ce nu poate fi decât un caștig pentru minte și suflet, natura iți dă o senzație de libertate - aparte. Din păcate nu știm să o respectăm, suntem prea comozi să încercăm să descoperim ceea ce ne poate oferii, și are atâtea și atâtea lucruri și locuri minunate de oferit, suntem atât de egoisti, nu vrem să pricepem că ce vine din natură acolo trebuie să și rămână, unui animal nu-i poate fi nicăieri mai bine ca în pădure, sau alt loc care-i servește drept habitat natural, locul lui nu-i la noi în ogradă, blana lui nu trebuie să devină un mod ostentativ d’al nostru de arăta cât de potenți dpdv financiar suntem noi, încălcându-i regulile atât de simple, nu facem decât să contribuim la dispariția unor specii…și asta-i trist. Tot respecul pentru cei care chiar muncesc și ne încântă privirile prin ceea ce fac.
mihai baciu - 2013-02-19
 ma bucura ca ceva ceva se misca in fotografia de wild life. Ma bucura ca exista oameni pasionati de asta, ca respectam natura intr-un mod aparte. Ma bucura ca nu fac parte din anturajul unui confrate din Iasi care-si ia si pusca cu dansul atunci cand face foto in natura..si nu e o gluma. ma bucura ca fac si eu parte din aceasta mica lume a nebunilor ce stau prin buruieni cu orele pentru o fotografie frumoasa...o aripa, un tril,un fluture,ne bucura enorm.. mi-ar placea sa avem o expo foto de wild life cu cat mai multi dintre noi, sa vedem cine suntem,cum suntem...ce-i cu noi.. te salut si te astept in delta..pe care stiu ca si tu o iubesti mult.. mihai
Cristina Moraru - 2014-12-21
 Te felicit Silviu pentru fotografii, articole! Fotografiile tale reflecta pasiunea ta pentru fotografie.
Bogdan Tavaru - 2014-02-12
 Am fost intrebat daca se fac bani din wildlife. Pe cine intereseaza e grozav sa umbli prin paduri, pe dealuri chiar si pe campuri, sa intelegi comportamentul animalelor sa le vezi fara garduri de fier in jurul lor si sa mai reusesti sa te apropii de ele. E mult mai greu decat vanatoarea, pentru ca singura forma de a te apara de eventualele atacuri sunt cunostintele solide privind comportamentul animalelor. Faptul ca Cineva impartaseste isi cunostintele este grozav. Secretele footografiei?!! nu cred dar sfaturi demne deluat in seama CU SIGURANTA. Spor la treaba
Andu Cristudor - 2014-05-24
 Multumesc, Silviu, pentru ca ai intrat in viata mea prin acest blog, prin site, prin interviurile date, lucruri care m-au facut sa iau calea baltilor, padurilor in cautare de "nicieunustiuce". Cand sunt demoralizat, ud, obosit dupa 6-7 ore de stat prin stuf, in apa, noroi si miros, cand ajung acasa si vad ca n-a iesit nimic, imi amintesc de tine si de punctul de pornire. Multumesc inca o data si, la un moment dat, sper sa ne si intalnim, macar pentru a-ti strange mana. Numai bine, sanatate multa.Andu
Numele si prenumele*

Email(nu este public)*

Website

Comentariu dumneavoastra*

  Scrie-ti codul din imagine:



 
Categorii
»  Calatorii
»  Echipamentul foto
»  Camere foto
»  Teleobiective
»  Povesti de vanatoare
»  Wildlife! ce,cum,cand si unde.
»  Nature&Wildlife Photo Tour
»  ROMANIA MEA...in Imagini si Povesti.
Link-uri utile
»  Costas Dumitrescu
»  Helmut Ignat
Arhiva
»  Decembrie 2011
»  Februarie 2012
»  Septembrie 2012
»  Octombrie 2012
»  Noiembrie 2012
»  Februarie 2013
»  Iulie 2014
»  Octombrie 2014
»  Noiembrie 2014
»  Februarie 2015
    Publicitate