Sa exploram salbaticia impreuna

One to One cu Silviu Matei

Aproape in fiecare zi noi fotografii si nu numai, vedem  o multime de fotografii.Tot felul de fotografii.Unele dintre ele le vedem si pe retelele de socializare altele le putem vedea pe site-urile diversilor fotografi.Unele dintre aceste sunt doar niste simple poze iar altele sunt adevarate opera de arta. De ce sunt aceste adevarate opera de arta? Pentru ca acel fotograf sa dus acolo, in locul acela, a studiat, a ales cu grija subiectul, momentul cand lumina este cea mai bun apt locu respectiv, a studiat atat prim planul cat si background-ul, a studiat care este cea mai buna compozitie.

Zi de zi imi trec prin fata ochilor zeci de imagini si asta datorita naturii meseriei mele pe care o practic cu drag de mai bine de 20 de ani. Job-ul meu de zi cu zi este acela de fotoreporter special al Agentiei Nationale de Presa Agerpres. Acesta este job-ul meu de zi cu zi in care intalnesc si fotografiez tot felul de evenimente, de la conferinte de presa, competitii sportive pana la evenimente sociale si de ce nu si natura si cu tot ce ne inconjoara ea.

Dupa cum va spuneam, zi de zi ne trec prin fata ochilor  noua fotografilor dar si voua zeci de imagini dar putine sunt acelea care ne atrag atentia, ne fac sa zabovim cateva momente asupra lor, sa le privim mai atent si sa ne intrebam cum a reusit asa ceva? Ei bine nu este un secret ca o imagine bine facuta este si muncita. De multe ori pentru acele imagini muncite trebuie sa petreci multe ore in teren, trebuie sa astepti un moment ca sa se intample ceva.

 

Fotografia necesita timp, cunoastere, rabdare si pasiune.

Fara ele nu poti sa faci mare lucru. Fara timp nu poti merge unde iti doresti, fara cunoastere la un moment dat s-ar putea ca sa intervina o usoara frustrare deoarece unele lucruri nu iti ies asa cum iti doresti, fara rabdare poti sa pierzi un moment foarte frumos, o lumina foarte frumoasa, fara pasiune nu poti avea dorinta de a merge acolo, de a merge mai departe, de a explora, de a fotografia, de a cunoaste.
Multi dintre noi incercam sa aflam cat mai multe despre fotografie citind reviste,carti, privind multe fotografii ale diversilor fotografi autohtoni dar si externi,unii dintre noi mai participam si la unele workshopuri pe diferite teme. La noi in tara mai sunt cativa fotografi care tin astfel de workshop-uri, ateliere foto dar si unele ture foto aici pe meleagurile noastre dar si pe alte meleaguri straine si pe care tin sa-i amintesc, Zsolt Andras Szabo,Serban Samboletecan, Dorin Bofan, Zsolt Kiss, Cosmin Ionescu, Laurentiu Pavel, George Pancescu dar si altii. De ce tin sa-i amintesc? Pentru ca acesti oameni sunt si foarte buni fotografi.
La fel ca multi dintre noi am invatat si eu de la altii, din scolile pe care le-am urmat si din mers. Uneori a fost greu dar in timp capeti experienta. Nu spune nimeni ca nu este bine sa inveti si de unul singur.Din contra dar cateodata este bine si chiar indicat sa interactionezi si cu alti fotografi de unde poate vei afla idei noi, vei schimaba unele pareri, idei despre anumite abordari, vei observa anumite aspecte si vei afla punctul lor de vedere asupra unor abordari sau subiecte. Cei drept nimeni nu s-a nascut invatat si nici unul dintre noi nu s-a nascut cu aparatul de fotografiat in mana.


De mai bine de 20 de ani eu merg prin munti in special pentru a fotografia animale salbatice in habitatul lor natural. Pana acum nu a fost usor si nici de acum incolo nu va fi usor pentru ca standardele, cerintele dar si subiectele au devenit din ce in ce mai complicate si mai greu de abordat.Nu este usor sa stai cateva zile in padure, uneori chiar si mai mult de o saptamana, sa renunti la confortul de acasa unde-i cald si bine, mai ales iarna, sa dormi acolo in padure departe de orice sat sau forma de civilizatie, stand nemiscat ore-ntregi,ascultand si privind prin binoclu sau teleobiectiv in speranta ca poate dupa acea curba sau in acea poaiana se afla subiectul tau. Subiectul tau este acolo in padure ascuns in linistea codrului care pentru el este acasa, iar tu ca si fotograf de natura sau simplu observator trebuie sa-l descoperi. Cateodata mai tine si de noroc. Poti sa te intalnesti cu subiectul tau nas in nas sau sa-l vezi fara ca el sa te simta iar de aici incepe adevarata fotografie wildlife.

Daca as putea sa fac o paralela intre fotografia de peisaj si cea de natura sau wildlife as spune ca ambele sunt la fel de greu de facut pentru ca implica multe lucruri pe care nu prea le putem controla sau putem controla doar o mica parte dintre ele.

In cadrul cursurilor pe care le-am tinut de-a lungul timpului cei mai multi dintre voi erau foarte interesati in special de fotografia wildlife pentru ca foarte putini oameni din Romania nu prea povesteau despre cum este sa cauti si sa fotografiezi animalele salbatice in mediul lor natural. Nu de putine ori am fost pus in situatia sa raspund la foarte multe intrebari despre tot felul de abordari, subiecte, cum imi aleg subiectele, cat de dificile pot fi animalele salbatice sau cum este bine sa fotografiem un apus de soare, locatii, modurile mele de lucru, situatii de expunere in fotografia de peisaj si mult mai multe lucruri.

Asadar in acest curs foto One to One voi incerca sa acopar o tematica cat mai larga pentru ca tu sa poti realiza ulterior fotografii cat mai bune. Inca de la bun inceput iti spun ca nu vei putea realiza fotografii exceptionale dupa doar cateva ore sau cateva saptamani. Vor trece cateva luni bune si asta va depinde numai de tine si de progresul tau, de viziunea ta, de puterea ta de intelegere si de ce nu de cultura ta vizuala. Ca sa inveti fotografie foarte bine este indicat sa parcurgi toti pasi necesari, sa inveti intai regulile de baza, sa inveti lumina, sa lucrezi cu lumina, sa intelegi lumina si aspectele ei, sa cunosti care sunt cele mai bune ore pentru fotografia de peisaj dar si pentru fotografia animalelor salbatice, sa cunosti care sunt cele mai bune obiective, sa cunosti, sa intelegi expunerea si modurile de expunere dar si multe alte lucruri necesare peste care nu poti sa sari. Degeaba ai tu cea mai buna camera foto si cel mai bun obiectiv, acestea nu vor face toate acele fotografi foarte bune in locul tau. Aparatul si teleobiectivul tau sunt doar niste intrumente prin care tu ca si fotograf aduci privitorului ceea ce tu ai simtit, ceea ce tu ai vazut.

Vei merge alaturi de mine si vom aborda toate aceste lucruri amintite mai sus dar si altele pe care nu le-am enunerat aici iar principalul meu scop este acela de a te invata pe tine si de a-ti dezvolta mai mult latura ta personala, latura artistica, de a trece peste unele lucruri pe care nu le-ai inteles, de a face acele fotografii pe care nu credeai ca ai sa reusesti sa le faci. Ca si locatie Romania este mare.Vom merge in anumite locatii alese de mine sau le putem alege de comun acord in functie de ce oportunitati fotografice ne ofera locatia respective dar si de anotimp.

Cursul One to One a fost conceput pentru persoanele care cauta o perioada lunga de asistenta si invatare. Aceasta include multiple sesiuni unu la unu, care pot fi online dar si personal (fata in fata) iar atunci cand este posibil vei merge cu mine in teren unde vei vedea, observa si apoi fotografia un cerb, urs sau orice alt subiect aflat in mediul sau natural si netulburat de activitatea omului. In acest fel vei avea toata atentia mea si vei putea petrece zeci de ore in natura, in liniste si departe de freamatul cotidian. Acesta este un program complet pentru cei care doresc cu adevarat sa evolueze, sa invete tainele animalelor salbatice, tainele fotografiei wildlife.

Cursul One to One se v-a desfasura pe parcursul a 15 luni, incepe in fiecare an in August si este limitat la maxim 2 persoane. Investitia: 1200 euro

One to One online.

– Este adaptat pentru nevoile tale.

– Sesiunea unu la unu este o experienta personalizata, unde putem discuta online despre toate lucrurile pe care doresti a le imbunatati.

– Analizarea portofoliului tau – Poate fi un dus mai rece sau foarte rece dar si o analiza in profunzime a intregului tau portofoliu in care vom cauta sa gasim impreuna modalitati de a iti imbunatati munca ta.

– Sesiunea de intrebari si raspunsuri, la care cautam sa iti raspundem la toate intrebarile tale cu privire la orice aspect al fotografiei de wildlife si nu numai.

– Sau poate fi orice ai nevoie in ceea ce priveste fotografia wildlife dar si fotografia de presa. Toate sedintele sunt de maximum 1,5 ore dar ai si obtiunea pentru ore suplimentare pe care le putem face in masura timpului si a locatiei tale in teren pentru 48 ore.

50 euro / 1.5 ore.

250 – 300 euro / 48 ore petrecute alaturi de mine in teren – de obicei in weekend incepand cu ziua de vineri, dupa ora 14. Aici vei lucra si cu echipamentul meu foto.

Tin sa iti spun inca de pe acum ca unele CRITICI sunt ca un dus RECE dar iti vor fi foarte utile pe viitor asa ca fi pregatit si pentru CRITICI CONSTRUCTIVE care iti vor schimba perspectiva ta in a privii anumite lucruri.

Acum sa vorbim si despre cazare.

Fotografia de natura si nu numai presupune mers pe distante lungi, unde poate nu vom gasi posibilitati de cazare ca si acasa la noi si va trebui sa dormim la cort.In zonele unde exista cazare vom profita la maxim de acesta oportunitate pentru ca fotografia nu trebuie sa fie chinuitoare si nu trebuie sa obtinem acele fotografii cu orice pret. Lucruri foarte esentiale de care sigur o sa aveti nevoie pe parcursul acestui curs si de care vom discuta inca de la inceput:

– Aparat de fotografiat. Este bine si ar fi indicat sa aveti un DSLR

– Sa aveti un obiectiv wide, un teleobiectiv si eventual un obiectiv de macro.

– Sa nu mai vorbim de trepied care ne va fi foarte util.

– Baterii de rezerva, carduri de memorie ( minum 16 Gb)

– Echipament de munte ( bocanci, jacheta impermeabila, polar, manusi, caciula, sac de dormit,cort,lanterna frontala,izopren)

– La cerere se poate inchiria si echipament foto.

Iti doresc o zi buna si sper sa ne revedem curand plecand impreuna cu aparatele de fotografiat in rucsac. Pentru orice alte intrebari sau informatii iti stau la dispozitie la nr de tel afisat in sectiunea Contact, sau prin e-mail.