Pasarile salbatice sunt niste fiinte extraordinar de frumoase. Si nu numai. Ca si animalele salbatice ele ne pot arata lucruri pe care noi cei care ne mai pierdem timpul dupa coada lor le putem vedea si ne putem bucura de acele momente care de multe ori sunt unice. Voi imparti cu tine cititorule cateva din unele lucruri si sfaturi care daca esti pasionat de fotografie si vrei sa incerci sa fotografiezi pasari te vor ajuta.Aceste sfaturi care se adreseaza fotografilor care sunt la inceput de drum in fotografia pasarilor salbatice sau celor care au o experienta limitata in ceea ce priveste fotografia pasarilor salbatice. Voi reveni pe viitor cum un alt material mult mai complex, amplu care v-a contine imagini mult mai multe si mai interesante.
A face fotografii interesante cu pasari salbatice reprezinta o provocare destul de mare chiar si pentru fotografii buni. Urmatoarele randuri contin cateva sfaturi, lectii invatate de mine in teren si lucruri pe care eu le aplic.Numai si numai in teren si din observatii.
Articolul este impartit in cateva categorii astfel incat tu ca fotograf sa o iei de la inceput.
Cum si cand sa fotografiem pasarile salbatice, Echipamentul, Cunoaste-ti subiectul, Lumina, Moduri de expunere, Apropierea, Compozitia, Folosirea teleobiectivelor lungi, Fotografiatul din masina,Procentul fotografiilor pastrate,Imaginea perfecta.
Cum si cand sa fotografiem pasarile salbatice.
Fotografia pasarilor, in special fotografia pasarilor salbatice, poate fi destul de dificila. Exista multe articole pe internet care acopera totul de la “sfaturi de fotografie pentru pasari” pana la “arta fotografieri pasarilor salbatice.” Din cauza frumusetii lor dar si a comportamentului imprevizibil, pasarile constituie subiecte foarte interesante pentru fotografi. De asemenea, pasarile salbatice constituie subiecte care sunt foarte fotografiate, deoarece aceste sunt prezente in majoritatea locurilor pe unde umblam.
Cu toate acestea, este nevoie de multa rabdare dar si cunostinte pentru a reusi cateva fotografii bune sau foarte bune. Cand ma refer la cunostinte fac referire la ce cunostinte aveti voi despre subiectul pe care il fotografiati.Ca sa dau un exemplu fac referire la cateva pasari si anume pasari foarte frumoase dar destul de dificil de fotografiat, starcul pitic, starcul galben si mierla de apa. Cel putin primele doua sunt pasari destul de timide si greu de vazut si uneori chiar nu le poti vedea pentru ca viata lor se desfasoara la adapostul stufului si in micile ochiuri din stuf care ne sunt destul de greu accesibile noua daca nu avem o barca. Cand sa fotografiem pasarile salbatice: Cand avem timp, primavara sau toamna si intotdeauna dimineata sau seara pentru ca lumina este mult mai frumoasa.Dimineata pasarile incep procesul de hranire si devin active.Seara din nou pentru ca sunt linistite, isi fac siesta, se pregatesc de culcare si din nou avem lumina frumoasa.
Echipamentul.
S-au scris multe despre acest subiect si este in mare o chestiune de alegere personala. 35mm este formatul acceptat si folosit pt pasari de aproape toti profesionistii si amatorii din domeniu. Camere cu format mediu sau mare sunt prea grele avand in vedere mobilitatea ceruta.Desigur ca in ziua de astazi putem gasii camere cu format mediu foarte bune dar ramane o singura mare problema.Pretul acestora care nu este unul deloc MIC.Cea mai buna metoda de a invata este practica, sa faci cat mai multe fotografii in conditii cat mai variate cu echipamentul pe care il ai pentru ca in acest fel iti cunosti echipamentul, ii cunosti limitele.
La inceput nici eu nu am avut un super echipament propiu si am lucrat cu ce am avut.Mai exact fotografiam cu ce reuseam sa imprumut de la munca sau de la alti fotoreporteri.Am spus fotoreporteri pentru ca si eu la baza sunt fotoreporter profesionist de meserie de foarte multi ani. Singurul lucru care era al meu era camera foto care era un Canon 1D Mark II N, un trepied, ceva carduri CF.
Camerele digitale fac o treaba excelenta mai ales cele care folosesc formatul 35. O sa limitez discutia la cele de 35 de mm. Cateva companii produc camere exceptionale, Canon, Nikon,Minolta,Pentax si Leica, spre exemplu. La inceput nu trebuie sa cheltui zeci de mii de dolari pe echipament pt a obtine fotografii decente cu pasari, dar ca o regula generala o suma orientativa in jurul a 2000-2500 de dolari este o suma medie. Ideal ar fi sa ai un teleobiectiv cu autofocus cu si un aparat foto care sa iti permita sa lucrezi in modul Manual,Prioritate de timp, Prioritate de diafragma.Toate aceste moduri de lucru iti vor face munca mai usoara. In ceea ce priveste partea legata de teleobiectiv este absolut necesar pt pasari si poate fi foarte scump. Am folosit un 300mm pt multi ani si de cele mai multe ori utilizam si un convertor 1,4X pt a putea avea o distanta focala mai lunga de 420mm deoarece folosesc camera cu factor de crop de 1,3 si anume Canon 1D Mark II N sau Canon 1D Mark IV. La acea vreme teleobiectivul de 300/4 L era portabil si compact dar nu de multe ori am simtit nevoia de mai mult, mai ales pt pasarile mai mici. Acum folosesc 500mm cam 90% din timp. Sunt pe piata multe tipuri de teleobiective dar incearca sa ai macar 300mm cu 4,sau pregateste-te sa stai la panda foarte aproape de subiectul tau.Iti spun inca de acum ca v-a fi foarte greu pt ca exista riscul ca sa te simta.Nume precum Tokina, Tamrom sau Sigma produc echipamente de calitate compatibile cu Canon, Nikon. Costa mult mai putin si sunt bune pt inceput. Daca dispui de fonduri mergi pentru cea mai buna calitate posibila. Dar atentie, costul unui teleobiectiv Canon sau Nikon de 500 – 600 mm ajunge in jur de 6000-7000 dolari sau poate si mai mult. Evident ca nu sunt pt oricine, si nu din cauza pretului. Nu e usor de impachetat si carat de colo colo. Evita convertoarele ieftine de 1,4X si 2X pentru ca prea multa calitate se pierde atunci cand sunt folosite. Incerca sa fotografiezi fara. Cand folosesti teleobiective lungi, este musai sa folosesti si un trepied bun pentru a evita miscarea aparatului. Bun inseamna greu si stabil. Manfrotto sau Gitzo sunt in topul brandurilor si ambele ofera acum modele cu fibra carbon. Carbonul este mai usor dar este si cel mai scump. Incepe cu un corp de camera bun, un trepied si un obiectiv cat de scump poti sa-ti permiti. Devino familiar cu setarile si invata sa le folosesti fara sa iti iei ochii din cadru. Pasarie mici se misca in cadru foarte repede asa ca viteza conteaza. Eu am un mic Motto: Ai grija de echipamentul tau si el va avea grija de tine. Soarele, ploaia, nisipul si praful pot sa afecteze echipamentul. Evita umezeala pentru ca poate sa distruga componentele si intotdeauna ai grija sa-ti cureti echipamentul dupa utilizare.
Cunoaste-ti subiectul. Daca citesti biografia fotografilor de top vei invata ca singurul lucru pe care il au multi fotografi in comun in afara de talent. Este vorba cunoasterea in profunzime a subiectului. Are sens sa studiezi subiectul tau si sa ii stii biografia, obiceiubrile, modelul de calatorie si comportamentul.
Este intotdeauna interesant sa studiezi putin despre pasarile pe care vrei sa le fotografiezi, astfel poti sa le cunosti comportamentul si sa anticipezi reactia precum sa si vizualizezi cadrul. In mod normal aceste doua aspecte te fac sa fi pregatit astfel incat in 8 din 10 incercari poti sa ai o fotografie buna. Rabdarea este o virtute si combinata cu dragostea pentru natura si locuitorii sau de cele mai multe ori vei fi rasplatit cu minunate cadre. Vremea are un rol integral si poate schimba comportamentul pasarilor radical. Daca stii ce efect poate sa aiba vremea asupra comportamentului ai un avantaj. Cu cat acumulezi mai multe cunostinte si experienta cu atat poti pleca pe teren si sa faci acele imagini pe care ti le doresti. Dar nu uita ca procesul de a invata nu se termina niciodata.
Si eu inca citesc absolut orice imi pica in mana despre fotografierea animalelor si pasarilor salbatice.Inca o data va spun sa cititi si sa studiati despre pasari. Nu conteaza daca te duci si faci poze ocazional sau vrei sa faci din asta o pasiune serioasa. O data ce ai invatat bazele poti sa experimentezi cu diferite setari care functioneaza formidabil in conditii ideale.
Conditiile de lumina.
Intelegerea luminii este printre cele mai dificile provocari cu care ne confruntam ca si fotografi ai pasarilor salbatice si nu numai.Folosim doua surse de lumina pt expunerea imaginii: artificiala si naturala( lumina soarelui).Cea mai comuna greseala pe care fotografii amatori o fac este sa fotografieze ziua in amiaza mare, sa spunem de la 11:00 la 16:00. In tot acest timp soarele, daca nu este acoperit de nori, este prea puternic si rezultatul va fi o imagine cu prea mult contrast si culori sterse. Momentul ideal de a poza in exterior este fie mai tarziu, spre seara sau intr-o zi in care sunt nori, cu soare mai putin. Un alt moment ideal este dimineata sau seara. Ora albastra este fix dupa rasarit si inainte de apus cand lumina este blanda si culorile sunt saturate. De asemenea, acela este momentul cand pasarile sunt active, scotocesc peste tot ca sa caute mancare. Lumina reprezinta cel mai important element pentru fotografie. Au fost scrise volume despre tehnici folosite in diverse circumstante. Citeste tot ce poti si experimenteaza.
Moduri de expunere:
Ca majoritatea fotografilor profesionisti intotdeauna am ezitat sa ma incred in modurile automate pe care le detine camera. Dar acest lucru s-a schimbat o data cu 1D Mark II N care are un sistem considerat printre cele mai bune.Trebuie sa recunosc ca este o evolutie a tehnologiei care depaseste orice camera pe care am avut-o pana acum. Metoda mea preferata este M ( manual ),cam 90% din timp.Decizia de a folosi sau nu expunerea automata este dictata in mare parte de experienta. Fiecare dintre noi luam decizii de fiecare data cand mergem pe teren. Mergeti acolo mai des. Cunoaste-ti echipamentul din dotare si limitele lui.
Apropie-te:
Sa te apropii suficient de mult cat sa faci imagini de calitate nu e o sarcina usoara.Experienta aceasta este una pe care multi au trait-o.Pasarile sunt mai tot timpul o tinta in miscare.Miscarea ta reprezinta un semnal de alarma pt pasari. Nimic nu le sperie mai tare decat sa vada o silueta uriasa care se ridica in directia lor. Trebuie sa te apropii incet si sa te opresti frecvent. Cauta formatii naturale care iti ascund silueta si foloseste-le. Niciodata sa nu pui in pericol siguranta subiectului pt o fotografie. Am descoperit ca studiind zona si ascunzandu-te aproape da uneori rezultate foarte bune. Daca ramai nemiscat pt cateva minute dupa ce intri in zona, pasarile se vor intoarce la activitatea lor normala, de multe ori la o distanta mica. Evita sa te misti brusc sau sa faci zgomot. Sa lucrezi din hide-uri functioneaza destul de bine si este foarte eficient in unele cazuri.Cuvantul cheie aici este RABDAREA de care am mai vorbit.De multe ori am petrecut 4-6 ore asteptand si apoi plecand cu mana goala.Pasarile nu trebuie grabite, ele au programul lor propriu iar tu trebuie sa te orientezi si adaptezi dupa programul lor.
Compozitia.
Sa aruncam o privire si asupra compozitiei si a modului in care este arata fotografia ta. Indemanarea artisitca este un atribut minunat pentru fotografii talentati dar restul dintre noi trebuie sa invatam cum sa facem acele imagini frumoase . Incepe totul inainte ca sa apesi pe butonul aparatului tau de fotografiat. Gandeste imaginea si cauta un loc bun si fara alemente care sa distraga atentia. Lasa spatiu destul pt actiune ca sa intre in cadru. Acest spatiu sa numeste Spatiul Negativ. In timp ce gandesti imaginea decide daca se potriveste ca sa ai un o fotografie pe lat sau pe inalt. Daca timpul si subiectul tau iti permit incerca sa pozezi in ambele moduri iar mai tarziu cand o sa privesti imaginea pe un pc vei alege varianta cea mai buna. Incerca sa ai un oarecare control asupra background-ului dar si a altor elemente.Este destul de dificil sa fotografiezi pasari fara a include tot felul de elemente care apar in cadru.Ele ar trebui evitate pe cat posibil. Un decor simplu plin de culoare fac ca subiectul tau sa fie in centrul atentiei. Incearca sa incluzi in fotografia ta ceva natural,un element de la fata locului ca sa ii dai imaginii o perspectiva.
Incadrarea a fost intotdeauna considerata un element foarte important in fotografie. In termeni simpli, esential se refera la alegerea locului unde va fi pus subiectul pe gridul aparatului. Pentru mine, incadrarea nu este o stiinta bazata pe patratele unui spatiu dreptungi ci mai degraba e legata de ochiul si simtul ordinii. Pentru o persoana normala, cel mai important aspect ar fi ca subiectul sa fie in focus si in general sa fie fix pe centru, deci mare atentie la incadrare.
Folosirea teleobiectivelor lungi: Aceasta sectiune este pentru cei destul de norocosi care au lentine de 400mm sau mai sus. Aceste lentile sunt foarte mari,grele si necesita mult exercitiu pentru a obtine imagini bune. Cu putina rabdare si antrenament oricine poate sa invete sa manuiasca corect. Pt pasari ai nevoie de toate lentilele pe care ti le permiti si sa inveti sa le folosesti nu e asa insuportabil. La inceput este foarte important ca sa folosim un trepied(pt cand stam la panda) sau un monopied cand ne deplasam.Unii considera ca trepiedele din fibra de carbon nu sunt prea potrivite pentru teleobiective lungi dar eu pot sa spun ca nu este asa. Capetele gimbal se foloseste mai ales pt cand fotografiem pasarile in zbor. Cele mai multe poze sunt pt pasari semi-statice si aici este momentul in care intervine tehnica. Lentilele lungi izoleaza foarte mult subiectul fata de background iar asta nu este un lucru rau.Vibratiile pot fi prezente si pot cauza probleme cu imaginea ta daca timpul tau de expunere este sub 1/250 secunde.Poti misca fara sa-ti dai seama. Crezi sau nu dar cele mai multe poze sunt miscate de miscarea camerei decat din alte cauze. Astfel, o mana sigura sau si mai bine un trepied sau monopied va elimina acest efect nedorit si de multe ori poate fi usor frustrant.
Eu unul cand sunt nevoit sa trag in astfel de conditii ma pozitionez foarte bine ca si pozitie a corpului.Imi lipesc practic obrazul de camera si pozitionez mana stanga deasupra teleobiectivului in timpul expunerii pt ca in acest fel eventualele miscari sunt mult atenuate. Asigura-te ca trepiedul are picioarele fixate bine.Cu cat acumulezi mai multe cunostinte si experienta cu atat poti pleca pe teren si sa faci acele imagini pe care ti le doresti. Dar nu uita ca procesul de a invata nu se termina niciodata.
Si eu inca citesc absolut orice imi pica in mana despre fotografierea animalelor si pasarilor salbatice.Si sa nu uitam despre cealalta jumatate a ecuatiei: pasarile. Inca o data va spun sa cititi si sa studiati despre pasari. Nu conteaza daca te duci si faci poze ocazional sau vrei sa faci din asta o pasiune serioasa. O data ce ai invatat bazele poti sa experimentezi cu diferite setari automate care functioneaza formidabil in conditii ideale.
Fotografiatul din masina
Ati observat nu de putine ori ca pasarile dar si alte animale stau adesea la marginea drumului si permit un automobil sa treaca la doar cativa metri de ele. Pasarile dar si unele animale salbatice nu le considera in mod general o amenintare.Tu ca si fotograf de pasari poti folosi acest avantaj sa obtinem imagini mai bune. Daca folosesti teleobiective lungi atunci un geam de masina este perfect. Eu folosesc un monopod Manfrotto. Poti sta foarte bine pe bancheta din spate sau chiar si pe locul din fata dar cu conditia sa nu scoti teleobiectivul pe geam.Atunci multe pasari devin foarte suspecte la miscarea ta, nu a masinii.Este bine ca sa opresti si motorul deoarece motorul creeaza nsite vibratii. Multi fotografi isi folosesc propiile masini ca pe un hide.Au astupat toate geamurile masinii si au sta la panda si in acest fel au obtinut multe fotografii frumoase. O alta tehnica folosita recent este aceea de atrage pasarile punand o chematoare.Si a functionat destul de bine.Personal pana acum nu am folosit dar pe viitor cine stie? Incerca sa eviti miscarile bruste chiar si in masina si nu iesi din masina ca sa ajungi mai aproape decat daca esti pregatit sa vezi pasarile cum zboara. Cu putina rabdare si cu putin antrenament aceasta tehnica se poate dovedi a fi foarte productiva.
Procentajul fotografiilor pastrate: cand am inceput sa fotografiez pasari obisnuiam sa conserv filmul ca si cum ar fi fost o resursa naturala valoroasa. In mod normal dintr-un film cu 36 de pozitii de multe ori aveam 5-6 imagini foarte bune. Restul era asa si asa. De ce? Nu era eu de vina.Subiectul pe care il folografiam era dificil. Pasarile se misca in mod constant in si din cadru. Nu se comporta ca niste modele in studio.
Cel mai bine e sa tragi cat mai multe poze pt ca s-ar putea sa nu mai ai ocazia.
Imaginea perfecta:
O imagine excelenta din toate punctele de vedere se poate obtine dar nu este usor. Trebuie sa se alinieze niste lucruri ca sa obtii o astfel de imagine.Principala conditie este ca tu sa fi prezent acolo. De aici inainte tine numai si numai de tine la cat de bine vei face acele fotografii.Nu exista nici o reteta scrisa pe undeva care sa te conduca catre imaginea perfecta.
Nu poti da o definitie exacta a fotografiei perfecte, exista in schimb fotografii excelente si foarte bune premiate cu prestigiosul premiu Pulitzer in domeniul fotojurnalismului. In cele din urma, priveste-le si bucura-te de roadele muncii tale mai ales daca poti expune pe undeva acele imagini. Cam despre asta este vorba in fotografia pasarilor, sentimentul de implinire cand vezi fotografiile tale cele mai bune si stiind ca ai muncit pt ele, cand restul oamenilor privesc acele imagini si le vei starnii priviri curioase dar si zambete.
© Silviu Matei – 02-07-2016.
Leave a reply