Acum ceva ani in urma, mai bine de 5-6 ani, nu de putine ori am fost intrebat ce inseamna fotografia wildlife, dupa ce diversi oameni au vazut imaginile mele infatisand animale salbatice de pe site-ul alpinet, fotonatura sau photosig si m-au rugat sa scriu cateva randuri despre “cum se face” si cu ce “se mananca” acest gen de fotografie.
Le-am spus atunci ca o sa fac acest lucru cand o sa am propriul site, pentru ca, daca omul citeste cate ceva despre fotografia wildlife, vreau si tin foarte mult ca privitorul sa si vada niste imaginile infatisand animale sau pasari salbatice.Si iata ca propriul meu site este online de ceva vreme si asa cum am promis, am inceput si seria de articole despre aceasta arta, arta fotografiei wildlife pe care le puteti gasi si lectura acolo. Fotografia wildlife nu poate fi descrisa in doua cuvinte, este cu totul aparte, foarte diferita de orice gen de fotografie pentru ca ai nevoie nu numai de aparate si teleobiective performante care costa mii de euro.
Ce trebuie sa aiba in primul rand un om, un fotograf, care vrea sa se apuce de acest gen de fotografie?
Este ceva esential, o calitate innascuta si care nu poate fi cumparata de la magazine,la kg sau intr-o cantitate anume.Este una dintre cele mai importante cerinte,o cerinta definitorie in acest domeniu.De aceea aceasta arta nu este pentru oricine si nu poate fi facuta de oricine.
Aceasta calitate se numeste RABDARE, foarte, foarte, foarte multa rabdare. In primul rand o rabdare de fier, multe cunostinte si documentari despre ceea ce vrei sa pozezi.
Pe langa Rabdare mai trebuie si o daruire mai aparte pentru acest gen de fotografie care se cheama PASIUNE.
Poti sa ai tu cel mai bun aparat si cel mai bun teleobiectiv din lume, daca nu ai rabdare,pasiune si nu cunosti nimic despre acest gen de fotografie nu faci nimic. In plus, trebuie sa cunosti bazele fotografiei sau si mai mult ca pe Tatal Nostru sau, cum se mai spune, “sa o mananci pe paine” pentru ca nu ai timp sa stai si sa faci probe de expunere cand esti cu subiectul in fata in nu stiu ce padure sau pe cine stie ce coclauri. Acum sa vorbim despre fotografia wildlife care deocamdata la noi in tara nu este asa de dezvoltata ca in alte tari.Chiar daca termenul de fotografie wildlife este folosit in acest context, el se refera la fotografierea oricarei forme de viata in afara de cea umana si de cea botanica. Pe scurt pot fi referiri catre animale domestice in acelasi context cu cel al unui jaguar sau a unei pasari de prada( cu mici diferente)
Fotografia wildlife este o capcana din multe puncte de vedere, cel putin asa o consider eu, daca nu esti suficient de pregatit si chiar si atunci cand esti pregatit poti avea unele surprize.Dupa mine este pe locul doi in ceea ce priveste nivelul de dificultate in obtinerea unei fotografii perfecte.
Bineinteles, primul loc il ocupa fotografia de peisaj si dupa cum a spus si Ansel Adams “Fotografia de peisaj este testul suprem pentru un fotograf, si deseori cea mai mare dezamagire!”
In fotografia care implica subiecte umane intr-un studio sau chiar si in natura, fotograful se bucura de anumire libertati, deoarece subiectele pozate se afla sub control. Daca este intr-un studio, totul este mult mai confortabil deoarece si lumina este controlabila.Cu toate acestea, in fotografia wildlife, practic nu avem aproape nimic sub control si de cele mai multe ori, intuitia ta sau afinitatea pentru Mama Natura este ceea ce te va ajuta mare parte din timp.
Pe parcursul acestui post dar si a celor viitoare nu ne vom concentra atat de mult pe detalii foarte tehnice cat pe lucruri general valabile si definitorii in ceea ce priveste obtinerea unei fotografii de acest gen.Detaliile tehnice sunt intotdeauna disponibile oriunde dar cerintele pe care le veti citi si invata aici sau de prin alte medii de informare conteaza enorm, iar odata cu acumularea experientei veti putea lucra mult mai bine ca la inceput iar aceste cerinte pot spune ca sunt definitorii pentru a invata arta fotografiei wildlife.
Eu unul le-am invatat si le aplic de fiecare data cand plec la “vanatoare” si in timp prin practica si perseverenta aceste trebuie sa devina parte din tine si sa le faci fara sa te mai gandesti ca acum trebuie sa fac asta si asta.Trebuie sa devina ceva natural.
Este lista mea “De stiut foarte bine si de facut la fel de bine” pe care o puteti lectura mai jos. Despre ele voi vorbi in viitoarele posturi dar mult mai pe larg veti putea lectura intr-o carte la care eu lucrez acum. Cand va fi gata va voi anunta din timp.
1.Etica in fotografia wildlife.
2.Ce inseamna fotografia wildlife?
3.Cunoaste arta fotografica
4.Echipamentul necesar pentru fotografia wildlife.
4.1-echipamentul unui fotograf incepator.
4.2-echipamentul unui fotograf profesionist de wildlife
4.3-camera foto – pe film sau digital.
-a. avantajele unei camere foto cu multi megapixeli.
-b. avantajele factorului de crop.
-4.4-teleobiectivul.
-4.5-trepiedul si monopiedul.
-4.6-cardurile CF si SD.
-4.7-hdd portabil si laptop-ul.
-4.8-flash-ul.
-4.9-rucsacul.
5.Cunoasteti echipamentul.
6.Compozitia in fotografia wildlife.
7.Lumina in fotografia wildlife.
– Care cea mai buna lumina pentru fotografia wildlife?
-7.1- lumina de dimineata si de la apus.
-7.2- lumina din fata.
-7.3- lumina din spate.
-7.4-cer innorat.
-7.5-fotografia animalelor salbatice in lumina slaba.
-7.6-fotografia de noapte a animalelor salbatice
.8.Fotografia cu flash – tehnici.
-8.1-fill flash.
-8.2-fi subtil in folosirea flash-ului.
-8.3.Use a flash bracket.
-8.4.Better beamer.
9.Expunerea in fotografia wildlife.
10.Autofocusul in fotografia wildlife.
11.Rabdarea si perseverenta.
12.Cunoasteti subiectul.
13.Apropierea de animalele salbatice.
-13.1 – cum te deplasezi pe teren.
-13.2 – cum sa te camuflezi in teren
-13.3 – cat de importanta este directia din care bate vantul.
-13.4 – cum sa te comporti si cum sa te misti cand ai subiectul in cadru.
-13.5 – documentarea despre ceea ce vrem sa pozam
14.Care este cea mai buna perioada pentru a fotografia animalele salbatice.
15.Camuflajul si ascunzatorile.
16.Imbracamintea si incaltamintea.
17.Pregatirea pentru iesirea in teren.
18.Vremea.
19.Fundalul si mediul inconjurator.
Comment
Adriana
Mie nu-mi plac circul cu animale si gradinile zoologice. Cand am citit acest articol m-am gandit ca iata, exista metode prin intermediul carora poti admira un animal fara sa-l privezi de libertate sau sa-l chinui. E un articol tare fain despre ce inseamna fotografia “wildlife” si, in acelasi timp, despre ingredientele care alimenteaza un hobby de o sensibilitate aparte.