Cum localizam pasarile.
Acum, ca avem de un echipament bun trebuie sa gasim si pasarile pentru a le fotografia. Pentru inceput eu va recomand sa incepeti cu cele mai frecvente pasari, cum ar fi pasarile din parcuri,vrabiile, sticletii pe care ii gasiti pe camp si pe marginea soselelor. Incercati sa le fotografiati cand zboara sau stau asezate pe o creanga. Ca si pont,incercati sa mergeti iarna in primele ore ale diminetii. Stiu ca poate fi greu,poate fi frig sau extrem de frig dar iarna veti gasi foarte multe pasari prin zonele de la marginea satelor sau in tufele de pe marginea drumurilor.Le puteti fotografia si din masina pentru ca nu se sperie si in plus de asta puteti avea niste fotografii foarte frumoase daca o sa va puteti apropia destul de mult de ele.
Aceste exercitii va vor forma mana pentru subiecte mult mai delicate si mai rapide.
-Nu incercati sa va apropiati foarte mult de ele din prima.
-Nu incercati sa fotografiati astfel incat sa aveti tot cadrul plin cu acea pasare.
Acest lucru il puteti face mai tarziu dupa ce veti studia si elemente de compozitie.
Cel mai bun moment pentru fotografie este fie dimineata devreme cand pasarile se hranesc si sunt foarte active, fie dupa-amiaza tarziu. Diminetile sunt de obicei cele mai bune pentru fotografierea pasarilor si nu numai, deoarece pasarile cauta in mod activ hrana.In perioada cand acestea au pui ele sunt si mai active.

Huhurez mare stand pe o creanga a unui molid la marginea unei poieni intr-o padure de conifere. Camera Canon 7D Mark II , Teleobiectiv Canon 500/4 L IS – Timp exp: 1/320 – ISO: 1250 – F/5
Sfaturi si recomandari:
Priveste si analizeaza imaginile facute si incerca sa vezi ce ai gresit si ce nu si exerseaza din ce in ce mai mult.
Dupa ce ai terminat cu exersatul si cand te consideri pregatit pentru mai mult poti trece la a fotografia mult mai serios si anume sa fotografiezi in delta, unde esti intr-o barca care poate fi in miscare sau nu, sau poate sa participi la un phototour in care alaturi de alti pasionati vei putea invata mult mai multe despre fotografierea pasarilor salbatice. Nu ezita sa participi la phototour-uri organizate de alti fotografi de la care poti invata multe. Eu unul chiar recomand acest lucru.
Cel mai bine este sa cauti tu locuri in care sa te duci si sa fotografiezi. Poti sa te duci cu masina in afara oraselor, in zone de padure sau lacurile din jurul orasului tau. Aici poti gasi o multime de pasari. Incearca sa te documentezi despre ce vrei sa fotografiezi sau ce ai fotografiat deja si aprofundeaza subiectul, urmareste-i comportamentul, vezi cum reactionaeza in prezenta ta si cum reactioneaza cand nu te vede.Incerca pentru inceput sa-i urmaresti comportamentul de la distanta mai mare. Vezi ce obiceiuri are, observa-i locurile lui preferate. De obicei multe pasari au locurile lor preferate, au crenguta sau crengutele lor preferate pe care stau, pandesc hrana sau isi curate penajul.
Compara si studiaza imaginile facute de tine cu alti fotografi si inspirate pentru ca un fotograf trebuie sa aiba o cultura vizuala destul de vasta. Inspirate dar nu copia. Este imposibil sa faci o fotografie aproape identica cu a altui fotograf. Vezi cum anume au facut acei fotografi pozele, incearca sa vezi cum au facut compozitia si ce au urmarit ei iar de acolo incerca sa mergi mai departe, sa o faci tu in felul tau.

Maracinar mare stand pe o creanga la marginea unui drum. Fotografiat din masina. Camera Canon 1D Mark IV , Teleobiectiv Canon 500/4 L IS – Timp exp: 1/320 – ISO: 640 – F/5,6
Cum sa ne apropiem de pasarile salbatice?
Ce faci daca pasarea pe care incerci sa o fotografiezi este speriata si zboara? Ei bine in acesta situatie nu prea ai ce face nimic. A zburat si gata, dar incearca sa nu ajungi in astfel de situatii pentru ca tot efortul tau de pana atunci a fost degeaba.O sa ramai doar cu uitatul.
Exista multe tehnici diferite pentru abordarea pasarilor salbatice si voi incerca sa explic ce si cum fac eu. Dupa cum stim pasarile au o vedere foarte buna si de cele mai multe ori te vede ea pe tine. Se intampla si cazuri in care o vezi tu primul si atunci ai un oarecare avantaj pentru ca poti sa te ascunzi dupa ceva sau in ceva cum ar fi un cort de camuflaj. De asemenea toate pasarile dar si celelalte animale salbatice au acele zone de confort, acea distanta la care ele se simt in siguranta. Iti accepta prezenta in zona de la o anumita distanta dar daca incerci sa te apropii mai mult de x metri ele se pot simti amenintate, devin agitate si de cele mai multe ori zboara din locul respectiv sau se ascund in vegetatie. Unele zboara cativa metri mai incolo iar altele zboara mult mai mult. Speciile de pasari au diferite niveluri de toleranta la interactiunea umana. Unele pasari tolereaza mult apropierea oamenilor, mai ales acele pasari care sunt obisnuite cu prezenta omului. Aceste pasari sunt cel mai usor de fotografiat. Apoi exista si pasari care sunt extrem de timide, care nu tolereaza prezenta umana iar la cel mai mic semn de pericol sau daca banuie ca acolo, in acel loc este ceva care poate reprezenta un pericol, au zburat.
Ei bine aceste pasari sunt cel mai greu de fotografiat si va trebui ca tu ca si fotograf sa intelegi comportamentul acestor pasari pentru a a te putea apropia.Aici este nevoie de multa munca in teren. Acest lucru este perfect valabil si in cazul altor animale salbatice. Inca de la bun inceput va spun ca nu exista o reteta scrisa exact si de succes, general valabila pentru a avea fotografii bune sau foarte bune in fotografia wildlife, in cazul nostru fotografierea pasarilor salbatice.
Cheia daca pot sa spun asa pentru a obtine fotografii bune indiferent care este subiectul, pasare au mamifer este cunosterea, munca in teren si inca ceva.
Este ceva esential, o calitate innascuta si care nu poate fi cumparata de la magazin, la kg sau intr-o cantitate anume. Este una dintre cele mai importante cerinte,o cerinta definitorie in acest domeniu.De aceea aceasta arta nu este pentru oricine si nu poate fi facuta de oricine.
Aceasta calitate se numeste RABDARE, foarte, foarte, foarte multa rabdare. In primul rand o rabdare de fier, multe cunostinte si documentari despre ceea ce vrei sa pozezi. Pe langa Rabdare mai trebuie si o daruire mai aparte pentru acest gen de fotografie care se cheama PASIUNE.
Multor pasari dar si multor animale le place siguranta, daca ele se simt in siguranta cu tine acolo atunci totul este bine. Vei putea avea imagini foarte frumose si naturale. Nu de putine ori poate ati vazut fotografii cu pasari fotografiate de foarte aproape, uneori dincolo de zonele lor de comfort si va intrebati cum a facut si cum a procedat? Ei bine este vorba de rabdare si de cunoastere indeaproape a subiectului. Cateodata pasarile si nu numai se simt amenintate cand te apropi mult prea repede. Incearca sa nu te apropii foarte repede si direct. Invata ca uneori este bine sa astepti in liniste si atunci subiectul tau poate veni el spre tine.Niciodata nu se stie. dar trebuie sa respecti o conditie: Sa astepti in liniste si fara sa te misti. Este un MUST ca sa stai nemiscat sau daca ai la indemana un cort de camuflaj, foloseste-l.Daca nu incearca sa te folosesti de mediul din jurul tau.

Boboc de rata salbatica. Camera Canon 1D X Mark II , Teleobiectiv Canon 500/4 L IS – Timp exp: 1/1250 – ISO: 640 – F/4,5
Aici, in imaginea de mai sus am stat pur si simplu si am asteptat. Am incercat tot felul de variante. Sa ma apropii de acesti piloni care erau in apa incet si nu direct, sa stau in umbra stufului si sa nu ma misc. Cum imi percepeau prezenta prin zona o tuleau in stuf. Pana la urma al ales varianta sa stau bagat in stuful care era in apa, sa astept in liniste si fara sa ma misc. Am asteptat un moment cand ei erau destul de departe si atunci m-a asezat repede de burta in iarba si nu am mai miscat. Am stat pret de mai bine de 20-25 minute pana sa vina rata cu bobocii. Si au venit. Am reusit sa fac cateva imagini foarte frumoase cu ei cat si cu mama lor. La un moment dat au venit si niste gaste domestice cu bobocii care erau de un galben de iti lua ochii. Evident ca in acel moment nu am ezitat nici o clipa sa nu ii fotografiez.
Momentul.
Momentul cand fotografiem poate fi unul lung sau foarte scurt si aici nu ma refer la momentul acela din zi ci la momentul cand incercam sa surprindem ceva inedit, ceva de actiune. Acele secunde pe care daca le-ai pierdut sau ai declansat cu o secunda mai tarziu raman pierdute pentru eternitate. Acel moment este unul foarte important in fotografia pasarilor salbatice pentru ca puteam reusi sa fotografiem ceva foarte frumos, de exemplu o bataie intre doi masculi de gainusa de balta sau un cormoran care a prins un peste.
Dupa ce ne-am instalat in locul pe care l-am ales pentru fotografiat nu ne ramane altceva decat sa asteptam sa se lumineze iar subiectul sau subiectele noastre sa isi inceapa activitatea.
Este bine ca din acel moment ochii si privirea noastra sa aiba o singura directie. Sa fim atenti la ce se intampla in fata noastra dar si usor in lateral.
Este bine sa incercam sa invatam sa anticipam miscarile unei pasari. Acest lucru se poate invata numai si numai din observatii.
Un alt aspect foarte important este acela ca sa avem grija sa setam timpul de expunere, diafragma si valoarea iso. Acest lucru il putem face imediat cum ne-am instalat in locatie.
Imediat ce pasarile noastre incep sa misune pe balta vom fi atenti numai si numai la ele. Ei bine aici intervine acel moment cand sa spunem ca o pasare pandeste un peste sau o libelula.
Am sa va descriu o intamplare vazuta cu ochi mei cand un buhai de balta incerca sa prinda o libelula destul de mare. Toata intamplarea a durat mai putin de 5 secunde si nu am reusit sa prind exact momentul cand buhaiul a prins libelula. Practic nici cu ochiul nu am reusit sa vad exact acel moment care sa petrecut foarte repede.Am reusit sa vad cum libelula zbura la cativa cm de zona in care se afla buhaiul dar avea un zbor foarte neregulat si dintr-o data am vazut-o in ciocul pasarii. De aceea va spun ca sa fiti foarte atenti cand stati la panda.

Buhai de balta. Camera Canon 1D Mark II N , Teleobiectiv Canon 400/2,8 L IS +TC 1,4 – Timp exp: 1/800 – ISO: 400 – F/6,3
O alta intamplare desfasurata tot pe balta dar de data asta eram mult mai pregatit si mai atent la ce se intampla in jur.
Galagie mare dis de dimineata pe balta. Batalie mare intre doi mascului de gainusa de balta.Totul a durat maxim 2-3 secunde. Am ajuns pe balta,m-am instalat destul de repede si am asteptat. Nu a trebuit sa astept mult pentru ca in zona si-a facut aparitia un mascul de gainusa de balta foarte galagios apoi dupa cateva secunde un altul a iesit destul de deranjat din stuf indreptandu-se cu repeziciune spre celalalt. Am observat acest lucru imadiat si am intuit ca urma o bataie iar in acel moment am dus camera la ochi si am intreptat teleobiectivul spre locul cu pricina. Imediat a si inceput bataia iar eu am inceput sa fotografiez in rafala.Am tras vreo 8-9 imagini dintre care doua le puteti vedea si aici. In cazul de fata aveam destul de putina lumina si nu am vrut sa ridic valoarea iso mai mult.

Masculi de gainusa de balta. Camera Canon 1D Mark II N , Teleobiectiv Canon 400/2,8 L IS + TC 1,4 – Timp exp: 1/320 – ISO: 400 – F/5,6

Mierla de apa hranindu-si unul dintre pui. Camera Canon 1D Mark II N , Teleobiectiv Canon 400/2,8 L +TC 1,4 – Timp exp: 1/1250 – ISO: 800 – F/10

Cormoran prinzand peste pe un lac din Delta Dunarii. Camera Canon 5D Mark IV , Teleobiectiv Canon 500/4 L IS + TC 1,4 – Timp exp: 1/2500 – ISO: 1000 – F/7,1

In cele patru imagini de mai sus puteti observa cum un pescarus prinde raci pe un lac din Delta Dunarii. Pescarusul este fotografiat in contralumina pentru ca in felul acesta am putut obtine o serie de imagini cu un contrast vizual aparte.
Descriu mai jos cateva lucruri de care ar trebui sa tineti cont.
-Este bine sa nu purtati haine cu culori stralucitoare, incerca pe cat posibil sa te pierzi in mediul inconjurator cat mai mult cu putinta.
-Incearca sa folosesti si un cort de camuflaj.
-Daca mergeti pe jos, destul de repede iar dintr-o data zaresti o pasare intr-o lumina buna dar si o pozitie favorabila incerca sa nu te opresti brusc astfel incat pasarea sa nu observe imediat schimbarile bruste ale comportamentului tau.
-Nu face miscari bruste
-Daca trebuie sa ridici camera si sa faci fotografii, fa acest lucru destul de incet.
-Incearca pe cat de mult posibil sa fotografiezi pasarile de la nivelul ochilor, bineinteles cu exceptia pasarilor aflate in zbor. Acest unghi o sa va ofera o perpectiva aparte asupra compozitiei. Unele dintre beneficiile evidente cand fotografiem in acest fel pot fi:
1-Poti obtine in acest fel fotografii mult mai intime din viata pasarilor deoarece in acest fel obti un contact vizual mult mai bun.
2-Poti obtine un blur foarte placut atat in prim-plan cat si in fundal.
3-Vei transpune privitorul in lumea pasarilor.
Incearca sa nu mai umbli si sa nu te mai misti daca pasarea se uita la tine. Cel mai bun moment pentru a te apropia este atunci cand pasarea se uita in alta parte sau este ocupata cu ceva, de exemplu cand acesta cauta de mancare.
-Incearca sa nu faci zgomot prea mult. Zgomotul este greu de controlat daca mergi prin tufisuri sau mergi pe frunze uscate.
-Vezi daca pasarea este deja speriata, daca te priveste si nu mai face ce facea inainte, inseamna ca este in alerta si poate zbura oricand.
-Nu te uita direct la pasare in timp ce te apropii chiar daca acesta tolereaza prezenta omului.
In general animalele percep contactul vizual direct ca o amenintare iar unele vor fugi cu prima ocazie. Altele pot sa si atace cum este cazul mistretului.Nu se intampla des dar se poate intampla.
-Aparatul de fotografiat poate speria pasarea, mai exact zgomotul shutter-ului. Iti recomand sa fotografiezi pasarea pe masura ce te apropii astfel incat pasarea sa se obisnuiasca cu tine si cu zgomotul shutter-ului. Acum pe piata exista modele de aparate foto care au un mod in care sunt foarte silentioase. De exemplu 6D, 6D Mark II, 5D Mark IV, 1Dx sau 1DX Mark II.
-Exista unele situatii cand poti sa fi destul de norocos si sa dai peste un exemplar juvenil. De obicei juvenilii sunt usor mai “prostuti” si pot fi pacaliti mai usor, pot sta mai mult la pozat. Exemplarele juvenile sunt de obicei curioase si iti vor permite sa te apropii destul de mult.
-Fotografierea pasarilor si realizarea unor fotografii bune necesita o buna cunoastere a echipamentului pe care il aveti in dotare. Cand fotografiem pasari in zbor este ideal sa utilizam timpi scurti sau uneori foarte scurti de expunere pentru ca pasarea noastra sa fie clara. Personal recomand ca sa avem un timp de minim 1/1250 – 1/1600.
-Incerca pe cat de mult posibil ca atunci cand terenul sau locul din care fotografiati va permite, chiar daca va fi nevoie sa te intinzi pe jos, fotografiaza din acest punct de statie. In acest fel vei fi la acelasi nivel cu cel al subiectului tau iar in acest fel vei avea o imagine mai interesanta. Acest lucru tine foarte mult de compozitie si este bine sa ti cont de el.
-Incearca ca prin fotografia ta sa spui o poveste, storytelling-ul este o modalitate de a exprima timpul dintr-o zi, starea de spirit, locul sau activitatea pasarii intr-o singura fotografie. Cei care vor privii fotografia ta ar trebui sa poata sa-si imagineze toate aceste lucruri.
-Incearca pe cat de mult posibil sa nu fotografiezi numai pasarea iar includerea habitatului natural al pasarii trebuie sa fie parte integranta a fotografiei.
In momentul in care o pasare te accepta multi dintre fotografii incepatori au dorinta dar si tentatia de a te apropia destul de mult dar trebuie sa tinem cont si de niste reguli, mai exact de etica. Una distre ele spune ca este bine si recomandat sa respecti acea distanta in care subiectul se considera in siguranta. Uneori aceasta distanta poate fi de ordinul zecilor de metri iar in alte ocazii de doar cativa metri.Chiar si de doi sau trei metri.
-Incercati sa evitati cat de mult puteti sa fotografiati la cuib. Daca totusi o faceti atunci este foarte important sa vedeti daca parintii sunt acolo sau nu. Daca nu sunt puteti fotografia dar nu zaboviti foarte mult in zona pt ca se pot intoarce parintii si acest lucru nu este bine pentru pui.In unele cazuri parintii isi pot parasi pui. Daca in timp ce fotografiati vedeti ca parinti zboara in jurul cuibului incercati sa incheiati sedinta foto si indepartatica de cuib pentru a nu deranja si mai mult. Niciodata o imagine nu se face cu orice pret, mai ales cu pretul deranjarii unei specii.
Un alt lucru foarte important in fotografierea pasarilor este acela al background-ului. Background-ul trebuie sa fie curat fara obiecte care sa se suprapuna peste subiectul nostru.
In multe cazuri va fi greu sa controlati acest lucru pentru ca nu tine de voi. Intai si intai ar fi bine sa va asigurati ca exista o distanta destul de mare intre pasarea noastra si obiectele din spatele acesteia. Cu cat distanta este mai mare cu atat obiectele din spate nu se vor mai vedea chiar asa de pronuntat. Si distanta dintre tine si pasare este foarte importanta pentru ca tu focusezi pe subiect iar distanta mica care este intre tine si pasare face ca obiectele care ar fi intr-un plan mai indepartat sa se piarda. Aveti mai jos doua imagini cu background aglomerat si neuniform.

Background-ul aglomerat si neuniform face ca subiectul nostru sa se piarda in peisaj iar imaginea nu este atat de placuta privirii.
Mai jos o sa puteti vedea cateva imagini care au un background uniform iar in acest fel subiectul nostru este pus in evidenta mult mai bine.

Prigorie fotografiata cu un background uniform si placut privirii. Camera Canon 1D Mark IV ,Teleobiectiv Canon 500/4 L IS – Timp exp: 1/1250 – ISO: 400 – F/8

Vanturel rosu fotografiat intr-o zi de iarna, pe ninsoare in parcul natural Vacaresti. Camera Canon 1D Mark IV , Teleobiectiv Canon 500/4 L IS – Timp exp: 1/2000 – ISO: 400 – F/7,1

Mierla de apa fotografiata inainte ca acesta sa intre spre cuib.Cuibul era oarecum asezat in spatele unei cascade.
© Silviu Matei – 07-01-2019
2 Comments
Alexandru
Foarte bune sfaturile, mulțumim.
admin
Multumesc Alexandru pentru aprecieri. La anu voi scrie si o parte a treia.